Riverside, TogCam
Sørlandsbanen, km 202,15
Utvalgte togbilder.
Retur til
togforsiden
Spesialvogn for sporvekseltransport
Det tyske spesialfirma Hering Bahnbau GMBH er i
Norge for å skifte ut sporveksler. De har et tog som
består av en spesialvogn for transport av
ferdigmonterte sporveksler og en stor kran.
Sporvekslene bygges på mål på skinnesmia Hauerseter
og blir transportert i spesialvognen. For at de ikke
skal bli for brede bli sporvekslene stilt på skrå
slik at de kan passere innenfor lasteprofilet.
Det er Grenland Rail som har lokomotivet som trekker
toget.
Kranen Kirow KRC 1200 Multi Tasker MAXIMUS
Det tyske spesialfirma Hering Bahnbau GMBH er i
Norge for å skifte ut sporveksler, og bruker en
spesialkran, en Kirow KRC 1200 MultiTasker MAXIMUS.
Kranen er montert på et 15 meter langt, svært
kraftig bygd understell med to boggier i hver ende,
i alt åtte aksler. Den har en motor på 254 kW, og
kan transporteres i inntil 100 km/t i tog, og 19
km/t for egen maskin. Totalvekten er 111 tonn.
Bommen er teleskopisk og rekker 21,5 meter ut og
kranen har en løftekapasitet på maks 150 tonn, med
40 tonn når bommen er maksimalt uttrukket. Bommen
kan løftes så kroken kommer 24 meter opp. Det felles
ut flere støtteben når kranen er i bruk. Det er en
motvekt som også er teleskopisk, og det spesielle er
at den kan vinkles i forhold til linjen så man kan
bruke kranen på dobbeltspor uten å blokkere begge
sporene.
Lokomotiver TRAXX AC3, med «last mile» funksjon
Fra 2016 er det levert 18 lokomotiver fra Bombardier
(nå Alstom) til en verdi av 75 millioner Euro.
Lokomotivene har «Last Mile» funksjon som består av
en liten dieselmotor og batterier så lokomotivet
kan brukes i korte strekninger der det ikke er
kontaktledning, for eksempel under skifting av
vogner.
Lokomotivene er av typen TRAXX AC3, navnet er en
forkortelse for:
Transnational
Railway
Applications
with eXtreme
fleXibility.
Lokomotivene leveres som elektriske og kan ha
mulighet for forskjellige strømsystemer som brukes i
Europa, 25kV, 50Hz, 15kV 16 2/3 Hz, 3000V likestrøm
og som Dieseldrevne. Lokomotivene kjøres her ofte i
multippel, to lok som styres av en lokfører.
Lokomotivene leies ut fra Railpool og brukes av
CargoNet.
BaneNOR Lastetraktor med snøfreseaggregat.
I januar og februar har det gått mye snøryddingstog.
Dette er BaneNORs lastetraktor LTR 17 med påmontert
freseaggregat fra snøryddeekspertene Øveraasen på
Gjøvik. Aggregatet er todelt og kan forskyves
sideveis så man kan frese bort snø en meter på
utsiden av lastetraktorens bredde. I tillegg til
fresen foran har lastetraktoren også sporrenserplog
som også opereres hydraulisk.
21. januar 2024
Nyttårshelgen 2023, beredskap for stort snøfall.
Nyttårsaften kom et kraftig lavtrykk inn fra
Nordsjøen og Skagerak, og det hadde med seg mye
nedbør.
Meteorologisk institutt sendte ut gult og orange
farevarsel for ekstreme snømengder. BaneNOR økte
beredskapen og flyttet Di3.628 utstyrt med
hydraulisk manøvrerte ploger i begge ender. Dette og
to andre mindre snørydningstog ble stasjonert på
Nordagutu, og har kjørt i skytteltrafikk for å holde
Sørlandsbanen åpen. Prognosene slo til, Nyttårsaften
kom det opp mot en meter snø i indre Agder, og selv
i Arendal kom det 70 cm snø, Det er i tillegg meldt
at dette uværet fortsetter i flere dager inn i 2024.
22. -
25. september, vedlikeholdstenging.
Helgen
22 - 24. september utførte Bane NOR vedlikehold av systemer for kommunikasjon mellom
togene og togledersentralene i hele landet.
Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen var stengt,
for her ble det i tillegg utført tungt vedlikehold
som utskifting av bruer og skinnebytte. Siste tog
passerte 22.09. kl 19. men natt til lørdag 23. september
kl 05, kom det to
skinnegående gravemaskiner forbi. De stoppet ved
fyllingen og rensket opp stikkrenner.
4. juli 2023 Sikkerheten tas det IKKE lett på!
Linjen
inspiseres og kontrolleres maskinelt, og om noe
unormalt oppdages, utføres en manuell kontroll om
nødvendig til fots av BaneNORs mannskap. Etter
bildet å dømme er det kontroll av innfestingen
mellom skinne og betongsviller. Det er brukt
Panderol fester, som ble oppfunnet av den norske
jernbaneingeniøren Per Devold Pande-Rolfsen
(1920-1988) i 1957. Han var da ansatt i NSB, og
presenterte oppfinnelsen for ledelsen, men møtte
ingen interesse. I stedet fikk han patent i USA og
England hvor selskapet Pandrol produserer festet,
som brukes av jernbaner over hele verden. I følge en
reportasje i Morgenbladet ble oppfinneren
mangemillionær, ettersom han fikk et øre pr.
produsert feste.
«Syretoget» 23. juni 2023
Hver fredag
starter et tog med tankvogner i Sarpsborg med
destinasjon Kristiansand. Produktet er saltsyre som
er et avfallsprodukt hos Borregaard. Syren brukes i
produksjonen hos Glencore nikkelfabrikk og
leveransen er helt avgjørende for produksjonen av
nikkel, kobber og kobolt. Derfor kjøres toget
nærmest uansett stenging av den vanlige ruten. Da
Ski og Drammen stasjoner var stengt helt for
ombygging, gikk toget via Sverige og Hønefoss. Toget
har opptil 12 tankvogner og veier 1000 tonn. Som
trekkraft brukes en av de eldste lokomotivtypene som
finnes i normal drift i Norge, EL14. De er utviklet
i Sveits og ble lisensbygd hos NEBB og Thune i Oslo
i perioden 1968 - 1973. De har rullet mange
millioner km på norske spor, men er fremdeles det
foretrukne, fordi lokomotivene, som er helt manuelt
styrt, er svært driftssikre og har gode egenskaper
på glatte skinner. EL14 er det eneste elektriske
lokomotivet med seks akslinger, men førermiljøet
bærer preg av at de er mer enn 50 år gamle. Som
oftest passerer toget Riverside som en grå skygge
midt på natten, men 23 juni 2023 var sommernatten
lys og bildene ble bra.
Arbeid på kontaktledningen 3. mai 2023
Kontaktledningen som fører 15000V 16 2/3 Hz enfase
vekselstrøm til togene må ettersees for å unngå feil
og stopp i toggangen. I sterk kulde og fuktig vær
dannes det mye rim på kontaktledningen og det gir
dårlig kontakt med strømavtagerne på lokomotiv og
motorvogner. Det dannes da lysbue mellom toget og
kontaktledningen og det sliter sterkt på
kontaktledningen. (Se eksempelbilde under) Her er et
arbeidslag med elektromontører på en av BaneNORs
arbeidsvogner som er utrustet for slikt arbeid, i
full gang med ettersyn og vedlikehold.
BM 76 (bimodalt) fra Norske tog AS
(i SJ Nord dekor)
BM 76
er et
bimodalt motorvognsett fra den
sveitsiske togprodusenten Stadler. Settet har fem
passasjervogner pluss en kort mellomvogn hvor fire
dieselmotorer og generatorer er plassert. Toget er
basert på FLIRT og er i utgangspunktet et elektrisk
drevet tog, men kan på strekninger hvor det ikke er
kontaktledning kjøres ved å starte dieselmotorene.
Det har også en batteripakke som gjør at det kan
kjøres inn og ut av driftsverksted uten å starte
dielselmotorene. Toget er bimodalt, det kan kun
bruke en av driftsformene av gangen. De ble
testkjørt på Sørlandsbanen 2021, fordi det var ledig
kapasitet i verkstedet i Skien og på Sørlandsbanen.
Togtypen brukes av SJ Nord hvor de hovedsakelig
brukes i lokaltogtrafikk på strekningen Støren –
Steinkjer (Trønderbanen), men blir også brukt i
regiontog på Rørosbanen, (Oslo S) – Hamar – Røros –
Trondheim.
BM 75.41 fra Norske tog AS
for ERTMS testkjøring
BM
75.41 fra Norske tog AS (i VY dekor). VY trafikkerer
ikke Sørlandsbanen, men toget er ikke på villspor.
Det er på planlagt besøk. Dette togsettet er utstyrt
med det nye ERTMS systemet, og har i april 2023 vært
brukt til testing av dette.
ERTMS er den nye type sikringsutstyr som baserer seg
på GSM-R radio for posisjonering av alle tog, og
direkte informasjoner til fører i toget. Dagens
sikringsanlegg er trygge, men krever mye vedlikehold
og deler begynner å bli vanskelig å få tak i. ERTMS
(European Rail Traffic Management System) er et
felles system som innføres i hele Europa. Når ERTMS
er innført, vil de tradisjonelle lyssignalene langs
linjen bli fjernet. Utbyggingen foregår i etapper
fram til 2032.
Hybridlokomotivet EuroDual
Et av OnRails EuroDual hybridlokomotiver med tog
85910 5. april 2023.
Hybridlokomotivet EuroDual, fra den
sveitsiske togprodusenten Stadler er et av Europas
mest moderne lokomotiv. Det har med seks aksler og
motorkraften er 7 MW 9.400 hk (elektrisk) og 2,8 MW
3750 hk(diesel). De to driftsformene kan ikke brukes
samtidig. Det gir høy fleksibilitet i bruk og bruker
en miljøvennlig teknologi. Det bruker kjørestrøm der
det finnes, og markedets reneste dieselmotor fra CAT
på banestrekninger uten.
Lokomotivene er
kraftige og gjør at Onrail kan
fremføre lange og tunge godstog i høy hastighet.
Sporrenser fjerner snøen.
En av BaneNORs Windhoff OB100, LTR17, fellesfaglig
lastetraktor, påmontert hydraulisk drevet kost og
sporrenserplog fra snøryddingsekspertene Øveraasen
på Gjøvik i aksjon 17.01.23
Rim på
kontaktledningen
Tog 710, «Sørtoget» fra Go-Ahead Norge 18. des.
2022, retning mot Nakksjø (og Oslo S)
Rim på kontaktledningen forårsaker lysbue på
strømavtageren på EL18 lokomotivet.
Tilbake til bildeforsiden